Alpha and Omega Wiki
Advertisement

Alpha and Omega is een filmfranchise. De franchise bestaat uit een serie komische actie- en avontuurfilms.

Gegevens

Film Verschijningsdatum Speelduur Label (VK) Budget in miljoenen Amerikaanse dollars ($) Aantal reviews Rotten Tomatoes Metacritic
Alpha and Omega 17 september 2010 90 minuten G 20 56 + 15 = 71 16% 36%
Alpha and Omega: A Howl-iday Adventure 8 oktober 2013 45 minuten G 5 32 + 19 = 51 42% 43%
Alpha and Omega: The Great Wolf Games 25 maart 2014 54 minuten G 1 20 + 21 = 41 14% 25%
Alpha and Omega: The Legend of the Sawtooth Cave 8 oktober 2014 54 minuten PG 7 22 + 17 = 39 80% 73%
Alpha and Omega: Family Vacation 4 augustus 2015 43 minuten PG 5 29 + 22 = 51 53% 45%
Alpha and Omega: Dino Digs 10 mei 2016 47 minuten G 4 17 + 14 = 31 10% 22%
Alpha and Omega: The Big Fureeze 7 november 2016 45 minuten G 5 19 + 15 = 34 65% 57%
Alpha and Omega: Journey to Bear Kingdom 9 mei 2017 44 minuten PG 2 4 + 5 = 9 15% 26%
Alpha and Omega: Summer Vacation 29 juni 2021 (niet beschikbaar) PG 6 (niet beschikbaar) (niet beschikbaar) (niet beschikbaar)

Distributeurs

Alle films zijn geproduceerd door Lionsgate en alle sequels zijn mede geproduceerd door Universal Studios.

  • 1 - 4: Crest Animation
  • 5 - 7: Splash Entertainment
  • 8 - 9: geen extra distributeur

Ontvangst

Oudere reviews over de eerste film waren vrij negatief. Na het verschijnen van de sequels vonden veel mensen dat de franchise flink achteruit was gegaan, waardoor de reviews over de eerste film positiever werden. Op YouTube zijn veel mensen vrij positief over alle films. Hoewel sommige films van de franchise het label 'G' dragen in het Verenigd Koninkrijk, hebben deze in de Verenigde Staten allemaal het label 'PG' (in Australië is enkel de eerste film uitgebracht, met het label 'PG'). In Nederland zijn de eerste drie films verschenen, de sequels hebben andere stemmen dan de Nederlandse versie van de eerste film. De eerste film heeft in Nederland en Vlaanderen de Kijkwijzer-classificatie 'Alle Leeftijden', de eerste twee sequels hebben Kijkwijzer-classificatie '6' (wegens angst), alle andere sequels zijn nooit in de Benelux uitgebracht. In Nederland en België vond de eerste bioscoop-uitzending plaats op 27 oktober 2010, de dvd kwam uit op 25 december 2010. In Australië en Frankrijk is de film nooit in de bioscoop verschenen en de dvd's zijn hier pas uitgebracht op 9 februari 2011. De eerste sequel zal eigenlijk uitkomen op 7 oktober 2012, maar dit is met een jaar uitgesteld, hierna vond een soft-opening plaats, de dag erna kwam de kortfilm echt uit.

Samenvatting

Alpha & Omega

Kate en Humphrey zijn twee jonge wolven die met vrienden en familie in Jasper Park wonen. Voor lange tijd zijn Kate en Humphrey goede vrienden geweest. Op een dag vertrekt Kate om te trainen op de alfaschool. Wanneer de lente begint ontmoeten Kate en Humphrey elkaar opnieuw. Humphrey heeft al heel lang een oogje op Kate, maar volgens de wetten van roedels mogen alfa's en omega's niet 'trouwen' met elkaar. Tony vertelt Winston dat hij de roedels moet verenigen, omdat ze anders voor de vallei zullen vechten. Tijdens het maanjanken worden Kate en Humphrey beschoten en naar het Sawtooth-wildernisgebied gebracht. Ze moeten terugkeren naar huis om het gevecht voor de vallei te voorkomen.

A Howl-iday Adventure

Kate en Humphrey bereiden zich voor op hun eerste winter samen. Ze hebben inmiddels drie pups gekregen: Runt, Stinky en Claudette. Wanneer Runt plotseling verdwijnt moeten zijn ouders op een missie gaan om hem te vinden voordat hun huis gesloten is dankzij de sneeuw.

The Great Wolf Games

De wolvenfamilie neemt deel aan een competitie. Wanneer een onverwacht ongeluk alle alfawolven buiten dienst zet moet Humphrey de groep van 'underdogs' naar de overwinning leiden.

The Legend of the Sawtooth Cave

De wolvenfamilie beleeft hun spannendste avontuur tot nu toe, nadat Runt stiekem wegvlucht om de Sawtooth-grot te verkennen. In de grot ontmoet hij een wolvin die verbannen is uit haar roedel wegens haar blindheid. Runt gebruikt al zijn moed om haar te beschermen en de voordelen te leren van vrienden die een pootje helpen.

Family Vacation

Kate en Humphrey nemen hun kinderen mee naar de Alfred Creek waterval, waar ze verwikkeld raken in een jacht nadat ze door Griffin en Jethro zijn opgemerkt. Nu moeten ze veilig thuis zien te komen voordat de jagers hen als eerste vinden.

Dino Digs

Wanneer de wolvenfamilie hun hol moet verhuizen ontmoeten ze Amy, een vriendelijke velociraptor die op magische wijze tot leven is gekomen nadat ze is opgegraven tijdens een grote opgraving. De pups en een aantal van hun bosvrienden laten Amy de wonderen der natuur van de Nieuwe Wereld zien. Ze moeten echter wel een graver tegenhouden voordat hij een gevaarlijke Tyrannosaurus rex opgraaft, die op dezelfde manier tot leven is gekomen als Amy.

The Big Fureeze

Alle wolven bereiden zich voor op de kerstvakantie en gaan op zoek naar voedsel. De pups zijn achtergelaten bij Winston en Eve. Wanneer een heftige storm opsteekt en er geen teken van Kate en Humphrey komt nemen de pups zich voor om ze te redden. Vergezeld door wat bosvrienden werken ze samen om door de sneeuw te komen en de sneeuwstorm tegen te gaan, ze moeten wel oppassen voor slechte wolven en gevaarlijke beren.

Journey to Bear Kingdom

Wanneer de koninginnenbeer en de koningsbeer de oosterse vallei van het Berenkoninkrijk bezoeken voor hun dochter Canue. Op datzelfde moment breekt er echter een heftige oorlog uit: een aantal slechte wolven en beren tegen de westerlingen en berenkoningspaar. Het is aan de pups om prinses Canue veilig thuis te krijgen om de controle over het koninkrijk terug te krijgen.

Summer Vacation

Over het plot is nog niets bekend, fans concluderen dat Kate, Humphrey en de pups een meteoor zien neerstorten en een ongeluk moeten voorkomen. Deze film zal echter niet in de bioscoop komen, wel krijgen Kate, Humphrey, Winston, Marcel en Paddy hun oude stemmen terug. Marcel en Paddy zullen echter een veel kortere screentime hebben dan in de eerste acht films.

Advertisement